A jövedelem vagy a neveltetés a meghatározó?
Minden szülő legnagyobb álma, hogy gyermeke felnőttként boldoguljon és megállja a helyét az életben. Legtöbben nem is tudják, hogy mekkora felelősségük van gyermekük boldogulásában.
A magasabb jövedelműek hogyan kezelik a pénzt?
Egy hazai kutatás során megvizsgálták, hogy az átlagnál magasabb jövedelmi helyzetű banki ügyfeleknél mi határozza meg, hogyan kezelik a pénzüket, és mi alapján dől el, hogy várhatóan kiből lesz vagyonos?
Legfőbb megállapítás, hogy nem a rendelkezésre álló jövedelem határozza meg leginkább, hogy egy személy hogyan gondolkodik a pénzügyekről és milyen szintű kockázatokat hajlandó vállalni.
Legmarkánsabban a pénzügyek, illetve pénz iránti attitűd (beállítódás) határozza meg az ügyfelek anyagi lehetőségeit, a vagyonosodás felső határát hosszabb távon.
Pénzhez való hozzáállás
A pénzügyekhez való hozzáállást tekintve három csoportot kategorizáltak.
- Fenntartók
- Gyűjtögetők
- Pénzcsinálók
A Fenntartók és Gyűjtögetők bár az átlagosnál magasabb jövedelemmel bírnak, de attitűdjüket tekintve az átlagosnál szegényebb ügyfelekhez hasonlóan gondolkodnak a pénzügyekről. Rájuk a fenntartás és a tartalékolás jellemző, egyfajta félelem motiválja őket a pénzügyek terén és kerülik a kockázatokat. A pénzzel kapcsolatos spontán megnyilatkozásaik túlnyomórészt negatív érzelmi kötődésűek (válság, bizonytalanság, elveszettség, káosz stb.)
A Pénzcsinálók csoport tagjai ezzel szemben tudatosabban kezelik pénzügyeiket, rájuk inkább jellemző a több lábon állás, a kockázatok mérlegelése és elfogadása a magasabb profit elérése céljából.
Mi a meghatározó pénzügyek kezelésében?
A marketing-pszichológiai magyarázat szerint a pénzzel kapcsolatos tanult elképzelés, szülői programozás határozza meg leggyakrabban, hogy hogyan kezeljük pénzügyeinket, mennyire merünk kockázatot vállalni, és milyen belső motivációs tényezővel rendelkezünk e téren.
A pénzügyekkel kapcsolatos „belső tudattalan program” erősen meghatározza, hogy az úgynevezett
- „szegény-gondolkodás” pénzzel és elvesztésével kapcsolatos félelem a fő motiváció vagy
- „gazdag-gondolkodás” a pénz gyarapszik, ha dolgoztatják, ez kockázattal jár, de a veszteségből tanulhatok” jellemző az ügyfelekre.
Az átprogramozás szinte lehetetlen.
A „belső program” megváltoztatása pedig nem egyszerű, ehhez nem elég a jövedelem folyamatos növekedése sem, hanem tudatos „belső lépésre” van szükség, amely sokaknak talán nem is sikerül. Az alapgondolkodás nagymértékben meghatározza, hogy az ügyfél mennyire képes a kockázatokat kezelni, milyen pénzügyi termékekben gondolkodik, és milyen üzenetekkel, ígéretekkel lehet hatékonyan megszólítani.
Legfontosabb a szülő milyen alapod ad.
A szülői felelősség egyértelmű, amit mutatsz, amit tanítasz gyermekednek a pénzről, az fogja az életét leginkább meghatározni.
Te tudod megoldani, hogy gyermeked gazdag- gondolkodásúvá és Pénzcsinálóvá váljon.
Ebben segítségedre leszek, válassz számára Te is olyan gyermek megtakarítást amivel példát mutatsz és megteremted az alapját a gazdag-gondolkodásnak itt tudsz elérni > >
Forrás: GFK